Tuesday, November 2, 2010

بررسی روش جدید درمان ریشه دندان
[تصویر: attachment.php?aid=909]
در مطالعاتي كه توسط محققان ايراني انجام شد، روشي جديد و بسيار ارزان قيمت، براي درمان ريشه دندان در جراحي‌ها بررسي شد كه در اين روش ماده‌اي مؤثر معرفي شد تا جايگزين مواد قبلي مورد استفاده در دندان پزشكي‌ها شود.
حميد جعفر‌زاده، مجري اين پروژه گفت: در اين طرح به بررسي تطابق لبه‌اي در جراحي‌هاي ريشه دندان پرداختيم به منظور اينكه به ماده‌اي مناسب براي ترميم ريشه دندان دست پيدا كنيم.
وي افزود:‌ در اين طرح روي 3 ماده‌اي كه مي‌تواند در جراحي‌هاي ريشه دندان مؤثر باشد را بررسي و با هم مقايسه كرديم و براي اين مقايسه از ميكروسكوپ الكتروني استفاده كرديم كه دقت بالايي داشت.
جعفرزاده تصريح كرد: يكي از اين 3 ماده بررسي شده در اين طرح كاملا در دسترس و ارزان قيمت بود اما دو ماده ديگر افزوده خارجي بود و قيمت نسبتا بالايي داشت.
وي گفت: در اين مطالعات به اين نتيجه رسيديم كه از طريق تطابق لبه‌اي ماده با ديواره عاجي تفاوتي بين اين سه ماده نيست، پس مي‌توان از اين ماده در دسترس به جاي دو ماده MTA سفيد و خاكستري در درمان ريشه دندان استفاده كرد.
جعفرزاده افزود: براي اينكه هر ماده بتواند در دندانپزشكي مورد استفاده قرار بگيرد بايد پارامترهاي مانند سميت آنها بررسي شود و در صورتي كه از اين نظر تاييد شد مي‌توان از آن استفاده كرد.
وي گفت: اين پروژه كاملا انجام شده و منتظر بررسي ساير پارامترها براي جايگزين شدن اين ماده به جاي ساير موادي كه قبلا استفاده مي‌شد هستيم.
فارس

No comments:

Post a Comment