Tuesday, November 2, 2010


پوسیدگی دندان های دائمی كودكان در اثر بی توجهی


رئیس هیات مدیره انجمن دندان‌پزشکی کودکان ایران گفت: درصد زیادی از اولین کرسی دایمی دندان های کودکان در کشور به علت بی توجهی خانواده ها و عدم مراجعه به دندان پزشک پوسیده شده و از بین می رود.
دکتر مجتبی وحید گلپایگانی، عضو هیات علمی دومین همایش دندان پزشکان سراسر کشور، با بیان این که حفظ و ترمیم دندان های شیری و اولین دندان های دایمی در کودکان و نوجوانان بسیار مهم است، گفت: اولین کرسی های دایمی دندان ها در سن 6 سالگی و در انتهای دهان، پشت دندان دوم سری شیری ظاهر می شوند و به علت شیارهای عمیقی که دارند نیازمند مراقبت های بهداشتی ویژه ای هستند.
او افزود: شکل خاص و زمان رویش اولین کرسی دایمی دندان ها به نحوی است که والدین کودکان تصور می کنند این کرسی، جزو دندان های شیری است به همین دلیل مراقبت های بهداشتی لازم انجام نمی شود که در نتیجه، احتمال پوسیدگی اولین کرسی دایمی در کودکان بسیار بالاست.
مدیر گروه بخش کودکان دانشکده دندان پزشکی شهیدبهشتی، تصریح کرد: اولین کرسی دایمی دندان ها دارای شیارهای عمیقی است که با توجه به محل قرارگیری آن در انتهای دهان، می تواند باعث تجمع باقیمانده غذا در این شیارها و پوسیدگی آن ها شود.بنابراین خانواده ها باید برای مراقبت های ویژه از اولین کرسی دایمی دندان ها، کودکان 6 ساله خود را حتماً نزد دندان پزشک ببرند.
او اعلام کرد: متأسفانه درصد بسیار بالایی از اولین کرسی دندان های دایمی کودکان کشور به علت غفلت خانواده ها در مراجعه به دندان پزشک و سن پایین کودکان و کم توجهی آنها در رعایت بهداشت دهان و دندان و همچنین مصرف بالای مواد قندی در این سنین، از بین رفته و دچار پوسیدگی می شود.
دکتر وحید گلپایگانی، فلوراتراپی و پوشاندن شیارهای اولین کرسی دایمی داندان ها و نیز آموزش رعایت بهداشت دهان و مسواک زدن صحیح و کنترل مصرف مواد غذایی قندی را از جمله اقدامات مراقبتی ویژه در سن 6 سالگی عنوان کرد که برای جلوگیری از پوسیدگی اولین کرسی دایمی دندانها لازم و ضروری است.
رئیس هیات مدیره انجمن دندان پزشکی کودکان ایران نقش خانواده ها، رسانه ها و به خصوص مربیان بهداشت مدارس در کنترل این پوسیدگی را بسیار مهم ارزیابی و تصریح کرد که در تمام مدارس کشور باید مربی بهداشت دهان و دندان حضور داشته باشد و آموزش های لازم برای مراقبت از دندان ها را به خانواده ها و دانش آموزان ارایه کند چرا که در این مقطع سنی، تأثیر فعالیت مربی بهداشت دهان و دندان در مدرسه از فعالیت دندان پزشکان نیز اهمیت بیشتری دارد.
جام جم آنلاین

No comments:

Post a Comment